Lidt historie om racen NEW HAMPSHIRE

Lidt historie om racen New Hampshire,

her beskrevet i Fjerkræbladet´s januar nr. 1949,

 altså før de kom her til landet.

             Det første "billede" man så af New Hampshire


New Hampshires.

Det er langt fra alle racer, der avles frem, der bliver populær eller bare bliver kendt af et større antal opdrættere. En af dem, der har haft det held at blive kendt og værdsat, er New Hampshires, der er avlet frem i Staten New Hampshire i U. S. A.

I modsætning til de fleste andre racers oprindelse, så ved man ikke ret meget om, hvordan den første begyndelse til New Hampshire var. Der var ikke udført noget målbevidst og langsommeligt avlsarbejde med krydsning af flere racer med hver sin bestemte egenskab; Racen dannede simpelthen sig selv ved, at man i længere tid udvalgte avlsdyr, der kunne give gode slagtekyllinger og gode æglæggere.

Oprindelsen er R. I. R., men farmerne så helt bort fra den lange, lige ryg, den kantede kropsform og den dybe, smukke farve, der er så karakteristisk for R. I. R. . Det gode marked for store slagtekyllinger i New York fik dem til at stræbe efter at få hurtigt voksende kyllinger, og kyllinger med en hurtig fjersætning. Kroppen skulle være velafrundet, så de præsenterede sig smukt i slagtet tilstand, og efterhånden fik man den kortere type med den store bredde og dybde.

Man vil naturligvis også have gode æglæggere og have dyrene i æglægning i en ung alder. Klimaet i New Hampshire er hårdt om vinteren, og dyrene skulle kunne tåle vinteren og alligevel holde til en god æglægning. Dette nåede man også, men man så helt væk fra farven og lod den blive som den kunne, og efterhånden fik dyrene den smukke, kastanjerøde farve, som nu er anerkendt som racens normale farve.

N. H. blev optaget i den amerikanske standard i 1935. Den har enkeltkam, røde øreskiver, gult skind og lægger brune æg.

Standardvægt er for udvoksede dyr

. for haner og

. for høner.

Ungdyr ca. ½ kg. mindre.

Og se så, hvad det skete da de kom her til Danmark!

                      Det første Danske standardbillede af New Hampshire  

New Hampshire

”Århundredets vidunderhøne”

 Her i landet stiftede vi første gang bekendtskab med racen i 1950, og straks blev den udråbt som intet ringere end ”Århundredets vidunderhøne”, hér var der virkelig tale om en race, der kunne bruges til noget. Den var særdeles hurtigt voksende, en flittig producent af brunskallede æg, og et hidtil ukendt fint slagteprodukt.

Som racehøne (udstillingshøne) var man dog ikke slet så begejstret for racen. Den store tegner, og en af datidens mest alsidige fjerkrædommere, Emil J. Bilving skrev da også om racen: Racen har som helhed ikke tiltalt mig, da der til stadighed har været så mange mangler i både type og farver. 

Importen i 1950, direkte fra New Hampshire, kom i stand ved hjælp af daværende formand for Danmarks Fjerkræavlerforening H. G. Rasmussen, Dønnemosegård, bestod jo som bekendt af deciderede industridyr og det præger desværre stadig nogle af vor tids New Hampshire (især industri dyrene); Manglende brystfylde (kropsrummelighed), og ikke særlig korrekte i farver og tegning.

Efterfølgende har såvel tyske som danske opdrættere igennem tiden gjort et stort avlsarbejde, for at rette op på disse fejl, så vi i dag kan sige, at racen som udstillingsdyr er noget af det kønneste vi ser, når den er som vi gerne vil have den, med den dejlige mættede rødbrune farve hos hønen, og den rette treklangsfarve hos hanen. Og ikke mindst, med de rigtige typelinier.

Produktions-egenskaberne er stadig i behold, nemlig: Livskraftige, hurtigtvoksende kyllinger, med god fjersætning, - en flittig æglægger af brunskallede æg, - og et godt slagteprodukt.

Endvidere har racen et dejligt roligt temperament, uden at virke dorske og dovne. - De er flittigt fødesøgende. 

Altså: En rigtigvidunderhøne

-         også i dette årtusinde

Paul jørgensen 13.07.2020 12:54

Jeg bor i Nivå

Jørgen Riis HANSEN 13.07.2020 14:07

Send mig en mail, på riishansen@live.dk Så skal jeg prøve at hjælpe dig 🤗

Paul Jørgensen 13.07.2020 07:46

Er der nogen der har 2høner og 1hane til salg

Jørgen Riis Hansen 13.07.2020 09:02

Det er da muligt, men hvor i landet bor du ???

Poul 12.06.2020 15:21

Hej hvad er den mest skruk stor høne racer Man kan finde..? Eller er det noget med forhold at gøre mere?

Jørgen Riis Hansen 13.06.2020 06:55

Hej Poul
Hvis vi ser på de helt store racer, må det være Brahma eller Wyandotter, fjerbolden Kochin er også meget stabil. Den lidt mindre Silkehøne er også go

Maria 14.07.2014 23:02

Jeg ER medlem hos DFfR, og jeg har læst beskrivelsen. Den giver bare ikke mening, når den ikke er ledsaget af billeder (eller kun af flotte dyr).

Maria 10.07.2014 22:57

Jeg savner en kombination af den officielle beskrivelse af dyrene sammenholdt med billeder af både gode og dårlige dyr. Kunne det overvejes på hjemmesiden?

Jørgen Riis Hansen 14.07.2014 21:27

Hej

Ja, det kan jeg fint se, men den fordel har vores medlemmer jo, i form af blade og div. informationer.

Du er selvfølgelig også velkommen som medlem.

Merc 18.06.2014 18:48

Hvad er målene på dem, når de er fuldvoksne? Tænker, hvis man skal bygge et hus. Jeg har en New Hampshire, en ægte skalborg og en helhvad :)

Jørgen Riis Hansen 19.06.2014 20:55

Hej Merc
Hvis du laver et hul på ca. 34 cm. høj og 25 cm. bred, vil de fint kunne komme ud og ind. Både haner og høner.
vh. Jørgen

Mitzi 14.06.2014 13:03

Hej jeg læser nogen steder af NH ikke let bliver skruk, men andre steder at de gør. Hvad er rigtigt?

Jørgen Riis Hansen 19.06.2014 20:50

Hej igen Mitzi
Det betyder, at hvis du sørger for at samle æggene ind hver dag, så er der næsten ingen af dem, der bliver "skruk". Heller ikke dvægene
vh. Jørge

Mitzi 19.06.2014 19:05

Hej igen. Når du så siger ikke alle dværge bliver det.. Hvad betyder det så lige? Jeg er mest til dværg hønsene, men vil gerne ha et par stykker som ikke bliver

Jørgen Riis Hansen 17.06.2014 21:25

Hej Mitzi
Det rigtige er, at de store N H sjældent vil ruge, men dværgene ofte vil det. Dog ikke dem alle, men de som vil er gode kyllinge førere.
vh. Jørgen

Rasmus Rahbek 21.02.2014 22:38

Hej. vil de gerne flyve? eller behøver jeg ikke "låg" på hønsegården?

Jørgen Riis Hansen 22.02.2014 12:55

Hej Rasmus
Hvis du har din indhegning 150 cm. høj, behøver du i langt de fleste tilfælde ingen "låg" over. Uanset om det er store - eller dværg NH.
vh. Jørgen

Henriette Hall 15.01.2013 15:28

Ruger de selv, eller er de kun til "maskinopdræt"?

Jørgen Riis Hansen 15.01.2013 18:08

Hej Henriette
De store er ikke særligt ivrige med at ruge selv, men det sker ind imellem. Dværgracen er noget mere villig til yngelpleje.
Vh. Jørgen

Jørgen Riis Hansen 21.06.2012 20:18

Hej Kasper
Ja, det kan vel nok variere lidt, afhængig af hvordan de er opvokset, men de fleste begynder når de er ca. 5½ - 6 mdr..
Vh. Jørgen

Kasper 20.06.2012 21:23

Hej. Er der nogen der ved i hvilken alder de begynder at lægge æg?
Mvh

Nyeste kommentarer

02.08 | 06:42

Det kan jeg gøre for dig. vh Mads Kynde

01.08 | 19:11

Kan ikke finde ud af at slette en købs annonce

22.05 | 16:08

Hej, Jeg søger 2 hønekyllinger, el unge høner i brun el hvid i st...

29.04 | 18:25

Jeg vil gerne købe nogle rugeæg af brune dværg. Bor på Djursland